Performance Boats Forum banner

1 - 20 of 36 Posts

·
Registered
Joined
·
225 Posts
Discussion Starter #1
Okay, so I've been looking for awhile now. And crap is there a lot of different kind of boats. HAHA. So this being my first boat, I kind of know what I'm looking for and am open to a lot of different things. But never having a boat before I don't know what to actually stay away from. Like what pumps suck and what hulls are pron to crap.

Things I'm looking for:
Open Bow
18'-21'
Comes with all parts (trailer, motor, pump)
Nice gel coat
It's not all about speed
Be able to at least pull a 200lbs man out of the water
 

·
Registered
Joined
·
1,676 Posts
Okay, so I've been looking for awhile now. And crap is there a lot of different kind of boats. HAHA. So this being my first boat, I kind of know what I'm looking for and am open to a lot of different things. But never having a boat before I don't know what to actually stay away from. Like what pumps suck and what hulls are pron to crap.

Things I'm looking for:
Open Bow
18'-21'
Comes with all parts (trailer, motor, pump)
Nice gel coat
It's not all about speed
Be able to at least pull a 200lbs man out of the water
Chevy+Berkeley:)devil
 

·
Registered
Joined
·
225 Posts
Discussion Starter #3
Yeah, I had kind of figured Berkeley was on the top of the list has for a pump. And how often do pumps need to be rebuild or any major work done to them?
 

·
Speed is a function of $$
Joined
·
120 Posts
Yeah, I had kind of figured Berkeley was on the top of the list has for a pump. And how often do pumps need to be rebuild or any major work done to them?
American Turbine makes a good pump too but a little more pricey. Try to stay away from Jaquizzi and panther pumps. Just my opinion. Pumps (depending on how much power you put to them and how well you maintain them) generally need to be rebuilt 2- 5 years. I would def. check more often than that though. Usually the carrier bearing will go out first.

Ive owned chevy and ford. Chevy is prob best for ease of parts availability and price range.

Not really into open-bow boats but I believe Eliminator makes an open bow boat that is pretty cool. may want to take a look good luck on your search:)devil
 

·
Premium Member
Joined
·
957 Posts
Truly, I'd like to be under $5k
Thats gonna be rough for an open bow. Most I see on CL that dont look like complete ship wrecks start around $6500. Definitely would stick to the BBC/Berk plan if you can manage it. Also if youre buying right now you will be paying more because the summer is starting and with that in mind also be careful with something that you have to fix too much, You want to be able to get it on the water as soon as possible.
 

·
Registered
Joined
·
225 Posts
Discussion Starter #11 (Edited)
Yeah, I know $5k is going to be kind of hard. But right now that is what I have planned to save be next year, so that's my goal unless something comes up. And I've been able to find a few that are going for right around $5k, there is actually one in AZ that I really like. 18' open bow 454 w' a berkley he has it listed for $4800. So I know they are out there.
And I know this is a total noobie question, but what is BBC?
And a diverter is for a rooster? But what does a droop do?

http://phoenix.craigslist.org/nph/boa/2439993576.html
 

·
Registered
Joined
·
738 Posts
bbf

Don't be afraid of a 460 big block ford as they are bullet proof.After market parts are more expensive but for a stockish jet deal they are tough.jmo
 

·
Premium Member
Joined
·
957 Posts
Yeah, I know $5k is going to be kind of hard. But right now that is what I have planned to save be next year, so that's my goal unless something comes up. And I've been able to find a few that are going for right around $5k, there is actually one in AZ that I really like. 18' open bow 454 w' a berkley he has it listed for $4800. So I know they are out there.
And I know this is a total noobie question, but what is BBC?
And a diverter is for a rooster? But what does a droop do?

Open Bow Jet Boat
Big Block Chevy. The one listed has a small block which some people will say are perfectly fine but most prefer the bigger motors especially for an open bow jet. If you dont need it until next summer then keep a good eye out and something will pop up. Good luck.

Oh also the diverter does give you the rooster but its real purpose is to allow you to control the trim of the boat for better starts and less drag as your hauling. A droop will help with the drag which increases speed. Somebody who has a lot more experience will post soon to break it down a little more.
 

·
Registered
Joined
·
225 Posts
Discussion Starter #14
DUH .... I should have known that. And right has you posted I figured it out .. Hahaha .. And yeah I have noticed the 460's are normally more expensive.Thanks everyone for your information, I have never really been around jet boats so most all this is new too me. Like I know the basic about them, my parents and friends have had seadoos. And I have recently been working on some old stands up, which has taught me a lot. And yeah there have been a few nice boats that have come up, but there is just sooooo many different variensis that it is hard to narrow aside from my price range.
 

·
Registered
Joined
·
273 Posts
DUH .... I should have known that. And right has you posted I figured it out .. Hahaha .. And yeah I have noticed the 460's are normally more expensive.Thanks everyone for your information, I have never really been around jet boats so most all this is new too me. Like I know the basic about them, my parents and friends have had seadoos. And I have recently been working on some old stands up, which has taught me a lot. And yeah there have been a few nice boats that have come up, but there is just sooooo many different variensis that it is hard to narrow aside from my price range.
Big Block Ford 460/ Berkeley 12JG or 12JC. Bullet proof!!! Aftermarket parts for Ford are in the same price range as Cheby now days. Maybe 10 years ago there was a big difference.
 

·
Registered
Joined
·
3,869 Posts
Okay, so do most pumps have the name and like model # on them. And are pretty visible?
ALL pumps have a tag just behind were the drive-shaft hooks to the pump and there will be a tag with manufacture with serial # and pump info! Normally the last letter is the cut on the impellar---If it has not not been changed! SBC does great in a max 20' boat if everything is tight and right. You are better off with a BBC or BBF for the torque value! IMO. M
 

·
Registered
Joined
·
273 Posts
You might want to check out the 21ft Eliminator v-drive cruiser for sale in the spam section. Great Parker/Havasu boat, not the best for lower River.
 
1 - 20 of 36 Posts
Top