Performance Boats Forum banner
1 - 20 of 27 Posts

·
Registered
Joined
·
6,289 Posts
Discussion Starter · #1 ·
which do you think would have the most gains in a 19ft eliminator-or cheyenne, on a boat that already runs reasonably hard , would it et better with 200 more hp or would taking out 200lbs of weight show more results ?
I know that both would be best, I'm just looking at hp to weight.
I also know that hp gives the big mph and light weight gives the great et.
 

·
Registered
Joined
·
4,677 Posts
which do you think would have the most gains in a 19ft eliminator-or cheyenne, on a boat that already runs reasonably hard , would it et better with 200 more hp or would taking out 200lbs of weight show more results ?
I know that both would be best, I'm just looking at hp to weight.
I also know that hp gives the big mph and light weight gives the great et.
myself i would rather E.t. better than worry about mph.

so i vote lose the weight.
 

·
i'm back!!
Joined
·
687 Posts
If she lifts good and runs clean right now I vote for HP...200's quite a bit to add...lets say it weighs 1700 lbs and look at it

1700 lbs at oh..800 hp...2.125 hp/lb
1500 lbs at 800...........1.875 hp/lb
1700 lbs at 1000........ 1.7 hp/lb


hp does more...if ur making less than 800 now it gets better for the hp idea..if ur making big power 1200+ weight may be best.. but 2 many varitables....:)grn
 

·
mo balls than $cents$
Joined
·
11,734 Posts
more hp, your boat is light nuff as is
 

·
Registered
Joined
·
6,289 Posts
Discussion Starter · #6 ·
If she lifts good and runs clean right now I vote for HP...200's quite a bit to add...lets say it weighs 1700 lbs and look at it

1700 lbs at oh..800 hp...2.125 lb/hp
1500 lbs at 800...........1.875 lb/hp
1700 lbs at 1000........ 1.7 lb/hp


hp does more...if ur making less than 800 now it gets better for the hp idea..if ur making big power 1200+ weight may be best.. but 2 many varitables....:)grn
fixed it for ya:D

Oh, and I agree with you , its best hp per lb (all else being equal with the proper setup)
 

·
mo balls than $cents$
Joined
·
11,734 Posts
No way , lol , I'd rather have it 1 to 1, match it up one hp for every pound :D
you know 1700lbs and 1700hp sounds bout right:p
:)devil i think that's wise


yellowbullet down or something?
 

·
Registered
Joined
·
4,677 Posts
so what you guys are saying is add the 200hp and not lose the lbs:)bulbnever heard of such shit.

i could understand it if there was no were to lose the weight.

if you can lose the weight,more than likely that would be free,as in no cost of money.

if you add hp then generally to get 200hp more it will cost some dough.

hell maybe im all backwards on this?
 

·
mo balls than $cents$
Joined
·
11,734 Posts
so what you guys are saying is add the 200hp and not lose the lbs:)bulbnever heard of such shit.

i could understand it if there was no were to lose the weight.

if you can lose the weight,more than likely that would be free,as in no cost of money.

if you add hp then generally to get 200hp more it will cost some dough.

hell maybe im all backwards on this?
after spending all summer tuning the hull at the current weight, taking out 200lbs would really throw off things, where adding 200hp would just move em faster:)devil
 

·
Registered
Joined
·
6,289 Posts
Discussion Starter · #12 ·
so what you guys are saying is add the 200hp and not lose the lbs:)bulbnever heard of such shit.

i could understand it if there was no were to lose the weight.

if you can lose the weight,more than likely that would be free,as in no cost of money.

if you add hp then generally to get 200hp more it will cost some dough.

hell maybe im all backwards on this?
I agree with ya , and certainly that is the most cost efficient route. Just interested in what other people thought .
Most guys want to only work on the hp and never put much thought to the weight of their rig, and usually there is alot to gain by removing some unneeded weight.
 

·
Registered
Joined
·
4,677 Posts
after spending all summer tuning the hull at the current weight, taking out 200lbs would really throw off things, where adding 200hp would just move em faster:)devil
well i could see that.i guess if money is no issue then add the 200hp but in my sick ass mind your still gonna have to re-tune some:)bulb.

this could be a interesting thread if some of the other some what most intelligent fellas will add some to it.
 

·
Registered
Joined
·
6,289 Posts
Discussion Starter · #14 ·
after spending all summer tuning the hull at the current weight, taking out 200lbs would really throw off things, where adding 200hp would just move em faster:)devil
Tom, either one can upset your tune, as you reach more and more mph keeping the pump correctly loaded gets more difficult as you go faster, and the lighter the boat gets even makes it more difficult. Its a balancing act.
 

·
mo balls than $cents$
Joined
·
11,734 Posts
Tom, either one can upset your tune, as you reach more and more mph keeping the pump correctly loaded gets more difficult as you go faster, and the lighter the boat gets even makes it more difficult. Its a balancing act.
sure, but adding 200hp is a fair less tuning issue than removing all that weight. howabout you just let me shoe it, that'll bring the power to weight up for free:D:)hand
 

·
i'm back!!
Joined
·
687 Posts
No way , lol , I'd rather have it 1 to 1, match it up one hp for every pound :D
you know 1700lbs and 1700hp sounds bout right:p

thanks for the fix...2 early here in montana...:D

yup 1:1 is about perfect in all motorsports...lol...

my drag car...2400 lbs 2500+ hp..woo hoo(blown alcohol pro mod)
my snowmobile 508 lbs 496 hp...woo hoo(turbo yammi)

my boat aprox 1750 lbs... 1800 hp..woo hoo(blown alcohol 526 kb olds)

just plain FUN....:)devil
 

·
mo balls than $cents$
Joined
·
11,734 Posts
thanks for the fix...2 early here in montana...:D

yup 1:1 is about perfect in all motorsports...lol...

my drag car...2400 lbs 2500+ hp..woo hoo(blown alcohol pro mod)
my snowmobile 508 lbs 496 hp...woo hoo(turbo yammi)

my boat aprox 1750 lbs... 1800 hp..woo hoo(blown alcohol 526 kb olds)

just plain FUN....:)devil
shit, i wanna come play with you on the weekends!:)devil:D
 

·
senior member
Joined
·
1,814 Posts
thanks for the fix...2 early here in montana...:D

yup 1:1 is about perfect in all motorsports...lol...

my drag car...2400 lbs 2500+ hp..woo hoo(blown alcohol pro mod)
my snowmobile 508 lbs 496 hp...woo hoo(turbo yammi)

my boat aprox 1750 lbs... 1800 hp..woo hoo(blown alcohol 526 kb olds)

just plain FUN....:)devil
:)devil:)devilthis guy is o.k. in my book:D
 

·
senior member
Joined
·
1,814 Posts
my boat does @ 98.5 right now with the water pressure issues. with 185 extra lbs it did 96. thats only 2.5 mph difference.i think when i add my 200 + hp it will make a heck of a difference over the 2.5mph.(semi -v hull)
 

·
Registered
Joined
·
6,289 Posts
Discussion Starter · #20 ·
thanks for the fix...2 early here in montana...:D

yup 1:1 is about perfect in all motorsports...lol...

my drag car...2400 lbs 2500+ hp..woo hoo(blown alcohol pro mod)
my snowmobile 508 lbs 496 hp...woo hoo(turbo yammi)

my boat aprox 1750 lbs... 1800 hp..woo hoo(blown alcohol 526 kb olds)

just plain FUN....:)devil
Lol, sounds like you've already figured all of this out ;)
 
1 - 20 of 27 Posts
Top